Geplaatst op

Wat is een digitale klantenkaart?

De allereerste stap in het creëren van een digitaal klantenkaart systeem is begrijpen wat er voor en van de klant eigenlijk moet worden beheerd, hoe uw relatie zich zal ontwikkelen. Bovendien moet het proces herhaalbaar zijn voor iedere cliënt.

De digitale klantenkaart documenteert uw relatie met de cliënt vanaf het ondertekende contract tot aan de voltooiing en de uiteindelijke levering of oplevering. Het doel is om een duidelijk overzicht te hebben van elke stap die u zet in relatie tot uw cliënt.

Zoek uit hoe u uw klant het beste kunt helpen tijdens het hele proces, van begin tot eind. De focus ligt hierbij op het stroomlijnen van de ervaring van de cliënt, het zo eenvoudig en duidelijk mogelijk maken van de zaken en het wegnemen van mogelijke obstakels. 

Welke informatie komt er eigenlijk in de digitale klantenkaart te staan?

Identificeer de kritische informatie die klanten nodig hebben om actief deel te nemen aan het proces, zich op hun gemak te voelen met wat er gebeurt en vertrouwen te hebben in hun besluitvorming.

Identificeer wat onbekend of nieuw is voor de cliënt, zoals taal en terminologie, specifieke tactieken, of een andere aanpak, strategie of manier van denken. Noteer die informatie in het systeem.

Identificeer de items die moeten worden verstrekt en het huiswerk en de taken die uw klant moet voltooien, zodat u uw werk kunt doen en het project kan doorstromen naar de volgende stap.

Identificeer wat de klant van u verwacht en wil, wat u moet leveren of de gevoelens die u moet creëren om te bevestigen dat het aannemen van u een geweldig idee was.

Bekijk vervolgens de collectieve set van antwoorden voor elke stap van uw proces om informatie en inzichten te krijgen over hoe u uw klanten het beste kunt beheren gedurende het hele proces, van begin tot eind. Documenteer iedere stap in de relatie met uw cliënt op dezelfde manier en een digitale klantenkaart is het resultaat.

Identificeer welke items u zou kunnen creëren en aan klanten zou kunnen leveren om te communiceren wat ze moeten weten, te leren wat ze moeten leren, uit te leggen wat ze moeten doen en de klant gelukkig te maken. Dit kan zijn: e-mails, telefoongesprekken, fooien, e-books, videotrainingen, werkbladen en meer.

Het stapsgewijs creëren van een digitaal klantenkaart systeem met een klantenkaart voor iedere cliënt is veel werk. Vooral als dit een totaal nieuw concept is dat u voor het eerst in uw freelance bedrijf of bureau implementeert. Een digitaal klantenkaart systeem vereist dat u de tijd en moeite neemt om het te plannen, te organiseren, te creëren wat u nodig hebt en het te implementeren.

In plaats van te wachten tot het hele klantenrelatie systeem is voltooid, begint u te gebruiken wat u hebt gemaakt terwijl u het afmaakt, het is een geweldige manier om te testen terwijl u bezig bent.

Gaat u het systeem handmatig beheren? Wordt het een systeem van derden of bewaart u het op de computer om het te gebruiken als dat nodig is?

De voordelen van een digitaal klantenkaart systeem

Een digitaal klantenkaart systeem zorgt voor uw klanten gedurende de gehele duur van de relatie tussen uw bedrijf en uw cliënt.

Als u soms de bal laat vallen door uw klanten te verwennen met buitengewone ervaringen, of als u het gewoonweg moeilijk vindt om te jongleren met de zorg voor de klant en het werk waarvoor u bent ingehuurd, dan is een digitaal klantenkaart systeem de oplossing.

Volg de vijf eenvoudige stappen die hierboven zijn beschreven om uw eigen digitale klanten kaart systeem op te zetten, en zodra u een deel ervan hebt gemaakt, begint u het te gebruiken. Voeg er vervolgens steeds meer aan toe, totdat het hele systeem compleet en geautomatiseerd is.


Bron: www.ecommercewebshops.nl